
창업하고 처음 맡은 프로젝트는 Graupner/SJ의 MX-20 RC 조종기 디자인이었다. 2009년 5월 24일부터 2010년 1월 12일까지 진행된 이 프로젝트는 내게 많은 의미와 도전을 안겨준 시간이었고, 디자이너로서, 그리고 스튜디오 대표로서의 내 역할을 깊이 깨닫는 소중한 경험이었다.
처음 MX-20을 접했을 때 솔직히 말해 무척 낯설었다. 그동안 경험해온 제품들과 전혀 다른 분야였기에 긴장감이 컸고, 한편으론 더 집중하게 되는 계기가 되었다. 나는 제품디자인이 단순히 외형을 다듬는 작업에 그치지 않고, 사용자와 기술, 브랜드가 어우러지는 총체적인 경험을 만드는 것임을 이 프로젝트를 통해 다시 한 번 절감했다.
이 조종기는 하이엔드 RC 사용자들을 위한 전문 장비였고, RC 메니아들의 특성과 다양한 요구를 이해하는 것이 무엇보다 중요했다. 단순한 취미 이상의 열정을 가진 그들의 라이프스타일, 조작 방식, 환경 등을 꼼꼼히 조사하며 디자인 방향을 잡았다. RC 사용자들은 손끝 감각과 직관적 조작을 중시하는 만큼, 디자인 역시 이 부분에 집중해야 했다.
디자인 프로세스는 수많은 손 모형 제작과 시제품 테스트로 이어졌다. 인체공학적 그립 구조를 만들기 위해 수십 차례 손 크기와 움직임을 분석했고, 곡률과 안착부를 미세하게 조정해 장시간 사용에도 피로감을 줄일 수 있도록 했다. 버튼과 스틱, LCD 디스플레이는 기능별로 명확히 구분하면서도 손의 자연스러운 동선을 유도하도록 배치했다. 비행 중 사용자가 시선을 분산시키지 않고 손끝 감각만으로 조작할 수 있도록 버튼 간격과 텍스처에도 세심한 차이를 두었다.

소재 선정도 신중을 기했다. 처음 여러 가지 옵션을 검토한 끝에 PC 사출과 도금 후가공 방식을 선택했다. PC는 가벼우면서도 내구성이 뛰어나며, 도금 후가공을 통해 금속의 고급스러운 질감을 구현했다. 도금 후가공 공정은 까다로웠고, 공장 담당자와 수십 번 샘플을 확인하며 표면 마감과 두께 균일성을 맞추는 데 많은 노력을 기울였다. 이런 작은 디테일 하나하나가 최종 완성도의 차이를 만든다는 걸 몸소 체감했다.
무엇보다 뜻 깊었던 것은 개발 이사님과 기구 및 회로 설계 담당자분들과의 협업이었다. 이분들은 각자의 전문성을 살려 제품 완성도를 높이는 데 밤낮없이 헌신했다. 개발 이사님은 기능적 완성도를 위해 세밀한 문제점도 놓치지 않았고, 기구 설계 담당자는 복잡한 메커니즘 구현에 심혈을 기울였다. 회로 설계 담당자분들은 전자 부품 배치와 안정성에 대해 끊임없이 고민했다. 우리는 매주 수차례 만나 문제를 공유하고 해결책을 논의했다. 의견 차이가 있을 때도 있었지만 서로 존중하며 최선의 결과를 만들었다. 이런 협업 덕분에 MX-20은 기능성과 감성, 내구성을 고루 갖춘 완성도 높은 제품으로 탄생할 수 있었다.
시제품 제작과 테스트 과정도 만만치 않았다. 초기 시제품은 무게 중심이 맞지 않고 버튼 간격도 불편했다. 사용자 테스트를 거쳐 수집한 피드백을 반영해 여러 차례 보완 작업을 반복했다. 단순히 기능적 완성에 그치지 않고, 사용자가 느끼는 감성적 만족까지 고민했다. 그 결과 MX-20은 전문가뿐 아니라 진지한 하비스트들까지 만족시킬 수 있는 뛰어난 조작 경험을 제공했다.

클라이언트와의 소통도 프로젝트 성공의 중요한 요소였다. 대기업과 대형 디자인 에이전시를 거쳐 창업한 나로서는 HOONSTUDIO를 대표해 Graupner 측과 직접 협의하는 경험이 낯설면서도 값졌다. 기술적 요구사항과 브랜드 철학을 조율하며 균형점을 찾는 일이 쉽지 않았지만, 열린 마음과 상호 존중으로 신뢰를 쌓아갔다. 그 과정에서 디자인은 단순한 ‘예쁜 모양’이 아니라 고객과 사용자, 그리고 기술을 잇는 ‘커뮤니케이션 수단’임을 더욱 확신하게 되었다.
돌이켜 보면 MX-20 프로젝트는 내게 ‘디자인의 본질’을 깨닫게 해준 경험이었다. 처음에는 낯설고 두려웠던 RC 조종기였지만, 사용자를 이해하고 팀과 소통하며 만들어낸 과정은 내 디자인 철학의 뿌리가 되었다. 무엇보다 ‘사용자 중심 기술 디자인’이라는 HOONSTUDIO의 정체성을 확립하는 데 큰 밑거름이 되었다.

그리고 이 프로젝트를 통해 배운 가장 중요한 가치는 ‘협업’이었다. 디자인은 혼자 완성하는 작업이 아니다. 다양한 전문가들과 긴밀하게 협력하며, 각자의 영역을 존중하고 신뢰하는 관계가 있기에 진정한 완성품이 나온다. MX-20이 그 증거다.
앞으로도 나는 이 경험을 바탕으로, 사용자의 진짜 요구와 브랜드의 철학, 기술의 가능성을 조화롭게 연결하는 디자인을 실현해나갈 것이다. 그때의 긴장과 설렘, 그리고 서로를 믿고 함께 일했던 동료들의 열정을 기억하며, HOONSTUDIO가 추구하는 ‘진짜 사용자 중심 디자인’을 계속해서 이어가겠다.
When I founded HOONSTUDIO, the very first project I took on was the design of the MX-20 remote controller for Graupner/SJ. This project ran from May 24, 2009, to January 12, 2010, and it became one of the most defining experiences of my career as a product designer and studio founder.
At first, the MX-20 was completely unfamiliar to me. Unlike anything I had worked on before, this remote controller for high-end RC enthusiasts presented a new world of challenges. I was both nervous and intensely focused. I knew that designing this product required more than just aesthetic skills — it demanded a deep understanding of the user, the technology, and the brand itself.
The RC hobbyist community is extremely passionate and discerning. These users treat their equipment almost as extensions of themselves, requiring precision, reliability, and intuitive control. To design a product that meets their needs, I had to study their behaviors, preferences, and workflows in great detail. I spent considerable time analyzing how users hold and operate their controllers, how their hands move, and how they interact with buttons and switches — all under demanding conditions where distractions are costly.
This meant developing an ergonomic grip that fits naturally into the hand for extended use without fatigue. We iterated dozens of hand models and prototypes, adjusting the curvature and support areas to ensure comfort and stability. The button layout was carefully planned to allow seamless hand movement and minimize the need for users to look away during flight. Each button’s texture, size, and spacing were designed so users could distinguish controls by touch alone, a vital feature when concentration must remain on piloting.
Material selection was another crucial aspect. After thorough evaluation, we chose polycarbonate (PC) injection molding combined with plating and post-processing techniques. This choice struck the right balance between durability, lightweight construction, and a premium finish. The plating process was meticulous; I worked closely with the factory to ensure uniform coating thickness and surface quality, aware that these subtle details would greatly affect the user’s perception of quality.
Collaboration was at the heart of this project. The passion and dedication of the development director and the mechanical and electrical engineers were extraordinary. They worked tirelessly to push the product’s functional boundaries. The development director meticulously addressed functional issues, the mechanical engineers managed the complex internal mechanisms, and the electrical engineers optimized the circuit layouts and ensured system reliability. Weekly meetings were intense but constructive, filled with open dialogue and mutual respect. These partnerships reinforced the belief that great design emerges not in isolation, but through teamwork.
Testing was rigorous. Early prototypes revealed issues with weight distribution and button accessibility. Based on user feedback and in-house testing, we refined the ergonomics and interface multiple times. Our goal was not only to deliver a functional device but also to provide a sensory experience that satisfied users emotionally and physically. In the end, the MX-20 offered a level of control and satisfaction that appealed both to professional pilots and dedicated hobbyists.
Another learning curve was directly managing client communication. Having transitioned from working at large corporations and agencies, this was my first project representing HOONSTUDIO in negotiations with Graupner. Balancing technical demands with design integrity and brand identity was delicate but rewarding. I realized that design is fundamentally a language — it conveys values, communicates functionality, and bridges the client’s vision with the user’s experience.
Reflecting on this journey, the MX-20 project taught me the essence of product design. What began as a foreign, intimidating challenge became a profound lesson in empathy, collaboration, and craftsmanship. It solidified HOONSTUDIO’s commitment to ‘user-centered technical design’ — a philosophy that shapes everything we do.
Most importantly, this project deepened my appreciation for the collaborative spirit. Great design is never a solo act. It requires trust, respect, and synergy among experts across disciplines. The MX-20 stands as proof that such collaboration creates not just a tool, but a refined instrument that resonates with its users.
As I move forward, I carry this experience with me, eager to continue connecting real user needs, brand philosophies, and technological possibilities through thoughtful design. The excitement and trust shared during those months remain vivid, guiding HOONSTUDIO’s path toward genuine user-focused innovation.
제품디자인회사 HOONSTUDIO
웹사이트: www.hoonstudio.com
이메일: ratiodesign@gmail.com
전화: 02-6013-1049 / 팩스: 02-6013-1048
주소: 서울시 구로구 신도림동 412-3 신도림팰러티움 102-1303
'DESIGN STORY' 카테고리의 다른 글
사람을 살리는 디자인, HOONSTUDIO와 함께 만드는 필수 제품 (1) | 2025.05.23 |
---|---|
제조사와 디자이너는 유연해져야 한다 (0) | 2025.05.23 |
기술력은 있으나 제품화, 디자인 역량이 부족한 국내 제조사와 함께하고 싶습니다 (1) | 2025.05.22 |
제품디자인, 어떻게 해야 할지 막막하다면? (0) | 2025.05.22 |
디자인 과정 속 ‘사용자 경험’의 역할 (0) | 2025.05.22 |